.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
چرایی عدم حضور هاشمی در نماز جمعه

چرا آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در نماز جمعه حضور پیدا نمی‌کند؟ این پرسشی است که مدت‌ها است که در فضای سیاسی ایران وجود دارد و هیچ کس دلیل واقعی آن را نمی‌داند. اما امروز رییس شورای سیاست گذاری ائمه جمعه مسائلی را در این‌باره عنوان کرد که تا به حال به صورت رسمی مطرح نشده بود و احتمال پایان کار هاشمی به عنوان خطیب جمعه را تقویت کرد.

به گزارش فرارو، حجت‌الاسلام و المسلمین سیدرضا تقوی درباره چرایی عدم حضور هاشمی در نماز جمعه گفت: «ممكن است یك امام جمعه مدتی خطبه‌های نماز جمعه را بخواند و نماز به امامت ایشان برگزار شود و بعدا به دلایلی این اقدام را انجام ندهد و این فقط مربوط به آقای هاشمی رفسنجانی نیست.»

وی از مهدوی کنی و محمد یزدی به عنوان نمونه در اثبات سخن خود یاد کرد و افزود: «این مساله در ارتباط با آیت‌الله هاشمی رفسنجانی نیز پیش آمده است.»

تقوی در توضیح دلایل حذف آیت‌الله هاشمی از حضور در نماز جمعه تصریح کرد: «در فضای بعد از انتخابات عد‌ه‌ای می‌خواستند از نماز جمعه‌ ایشان سوءاستفاده كنند. من در نماز جمعه آخر ایشان سخنران پیش از خطبه بودم و هنگامی كه سخنرانی می‌كردم با مشكلات زیادی مواجه شدم؛ چراكه در موقعی كه صحبت می‌كردم عده‌ای چند متر آن طرف‌تر شعار می‌دادند.»

وی خاطرنشان كرد: «اگر این باب را در نماز جمعه باز كنیم كه هر كسی ناكامی سیاسی دست پیدا می‌كند، بخواهد جرات كند و بیاید و نماز جمعه را به هم بریزد نمی‌توانیم در كشور نماز جمعه اقامه كنیم، ما همیشه از این‌كه مسائل سیاسی و این رقابت‌های سیاسی و انتخاباتی وارد مقوله نماز جمعه شود، پرهیز داشته‌ایم.»

رییس شورای سیاست گذاری ائمه جمعه با اشاره به شعارهایی که در نماز جمعه 26 تیر ماه سال گذشته سر داده شد، گفت: «آن نماز جمعه عده‌ای شعار می‌دادند و حتی در موقع خطبه‌ها نیز ساكت نبودند، و در واقع حواس مردم را پرت می‌كردند و چنین فضایی نیز هنگامی كه آقای هاشمی رفسنجانی نماز را اقامه می‌كردند، به وجود آمد.»

تقوی در ادامه به تبلیغات صورت گرفته برای ایجاد اختلال در نماز جمعه هاشمی اشاره کرد و افزود: «هر موقع كه بحث و خبری منتشر می‌شد كه قرار است آقای هاشمی نماز جمعه را اقامه كند، پیامك‌هایی فرستاده می‌شد كه برویم نماز جمعه را به هم بریزیم.»

وی با استناد به اظهارات هاشمی گفت: «خود حضرت آقای هاشمی اعلام كردند كه عده‌ای سعی می‌كنند از نماز جمعه و حضور من در نماز جمعه سوء استفاده كنند و خودم در نماز جمعه نمی‌آیم. من تلفنی با ایشان صحبت كردم، تماس داشتیم و همین صحبت را مطرح كردم و در واقع آقای هاشمی مصلحت نماز جمعه را بالاتر از این مسائل می‌دانست و چنین تصمیمی را گرفتند.»

احتمال پایان حضور هاشمی در نماز جمعه
تقوی در بخش دیگری از سخنانش مسئله‌ای را مطرح کرد که براساس آن این احتمال تقویت می‌شود که نماز جمعه 26 تیر 88 آخرین حضور آیت‌الله هاشمی به عنوان خطیب جمعه تهران بوده است.

رییس شورای سیاست گذاری ائمه جمعه بیان این‌كه "چه ایرادی دارد كه فردی جدید برای ایراد خطبه‌ها بیاید و فرد قدیمی برود" گفت: «اكنون در تابستان كه فصل نقل و انتقالات است ما بیش از 60 امام جمعه را جا به جا می‌كنیم. عده‌ای از ائمه جمعه خود كنار می‌روند و عده‌ای نیز جا به جا می‌شوند و عده‌ای نیز خودشان خودشان را بازنشسته می‌كنند.»

وی خطاب به خبرنگاران تاکید کرد: «حساسیت‌هایی كه شما بیان كردید را مسائل سیاسی و سیاسیون ایجاد می‌كنند، وگرنه این مساله در نماز جمعه یك امر طبیعی است كه كسی مدتی نماز جمعه را نخواند و یا فرد قدیمی كنار برود و فرد جدیدی بیاید.»

این اظهارات را می‌توان در راستای کناری‌گیری همیشگی آیت الله هاشمی رفسنجانی از حضور در نماز جمعه تحلیل کرد. هر چند که پیش از این نیز این احتمال به قدرت خود باقی بود. اما برخی از نزدیکان رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام بارها این مسئله را تکذیب کرده بودند.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی سال گذشته در 26 تیر ماه و پس از وقایع تلخ انتخاباتی پس از سکوتی یک ماهه در نماز جمعه حاضر شد و برای خروج بن‌بست سیاسی پیشنهاداتی را مطرح نمود.

پیشنهاداتی که آزادی زندانیان سیاسی قانون گرایی، وحدت، همدردی با آسیب دیدگان و... را دربر می‌گرفت. آخرین نماز جمعه هاشمی در فضایی پر از تنش و با حضور انبوه مردم برگزار شد.

هاشمی رفسنجانی خود این نماز جمعه را به اولین نماز جمعه آیت‌الله طالقانی تشبیه کرد و خواهان اعمال پیشنهاداتش شد.

پس از آن نماز جمعه نه پیشنهادات هاشمی تحقق یافت و نه در نماز جمعه شرکت کرد تا این ابهام ایجاد شود که او دیگری خطیب جمعه تهران نخواهد بود.


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.05 seconds.